گزارش تصویری اولین نشست انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران

گزارش تصویری اولین نشست انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران در کردستان (سنندج)


تاریخ اجرا برنامه:90/2/29



اعضای انجمن مرکزی و انجن کردستان با حضور پیشکسوتان کوهنوردی شهر سنندج


گزارش کامل این نشست...

ادامه مطلب ...

کوه نوردان ایرانی در راه قلل هیمالیای پاکستان

کوه نوردان ایرانی
و تلاش برای صعود به قلل هیمالیا در پاکستان

پس از پایان برنامه‌های صعود کوه نوردان ایرانی به قلل مختلف هیمالیا در کشور «نپال» که با صعودهایی به «کانچن چونگا»، «لوتسه»، «اورست» و «ماناسلو» همراه بود؛ حالا با آغاز فصل صعود به ارتفاعات هیمالیا در کشور «پاکستان»، چند گروه از کوه نوردان کشورمان قصد صعود به قلل این منطقه را دارند که بنا بر گزارش های رسیده به «کوه‌نوشت» این برنامه ها به این شرح است:

* «عظیم قیچی ساز»؛ صعود به قلل «گاشربروم یک و دو» (از هیئت آذربایجان شرقی با کسب مجوز شورای برون مرزی)

* «محمود هاشمی» و «ایرج معانی» صعود به قلل «گاشربروم یک و دو» ( تیم مشترک هیئت اردبیل و تهران با کسب مجوز شورای برون مرزی)

* «لیلا اسفندیاری» از تهران صعود به قلل «گاشربروم یک و دو» (مستقل)

* «عباس رنجبری» از تبریز صعود به قله «گاشربروم دو» (مستقل)

* «مهدی قلی پور» از تبریز صعود به قلل «گاشربروم یک و دو» (مستقل)

* «رضا بهادرانی» و برادرش «صحبت بهادرانی» از کرمانشاه به قلل «گاشربروم یک و دو» (مستقل)

* «حسین مقدم» از زنجان صعود به قله «گاشربروم دو» (مستقل)

* «کوروش نگهبان» از تهران صعود به قله «گاشربروم دو» (مستقل)

* تیم باشگاه «آرش» جهت اتمام گشایش مسیر بر روی «برودپیک» (مستقل)


 ---------------------
پی نوشت:
بنا بر اخبار رسیده؛ «امیرحسین جابر انصاری» نیز در برنامه ای مستقل قصد صعود به قله ی «خانتانگیری» در کشور «قزاقستان» را دارد.


برگرفته از سایت کوه نوشت

غواصی در غارخطرناکترین ورزش

امداد و نجات بین المللی غارهای آبی  IUCRR = International Underwater Cave Rescue and Recovery  آمار مرگ و میر و حوادث ناشی از غواصی در غار را در  پنجاه سال اخیر منتشر نموده که بالغ بر 475 نفر است ، این آمار در نمودارهای مختلفی شامل سال وقوع ، مناطق جغرافیائی مختلف (بیشترین میزان در مکزیک و استرالیا) ، مقایسه مرگ ومیر از لحاظ جنسیت ، سطح آموزش در آبهای آزاد و تسلط به غارنوردی ، استفاده از خط راهنما ، فشار هوای سیلندرهای گاز غواصان ، عمق غار، چراغهای روشنائی ، حضور غواصان در تیم ، ... نموده که بسیار آموزنده است. سادگی به تصویرکشیدن این اسلایدها  که  نیاز به ترجمه ندارد موجب بهره برداری  از نیم قرن تجربه جهانیان در کمتر از یک دقیقه می باشد  که دریک کلام ناشی از عدم آموزش کافی می باشد ، امیدواریم قدمهائی که برای شروع آموزش این ورزش بسیار فنی و خطرناک برداشته می شود با آگاهی و پیش بینی های کامل صورت گیرد. پی دی اف مورد نظر را در آدرس زیر ملاحظه کنید.

http://www.iucrr.org/fatalities.pdf

منبع http://parstooo.blogfa.com                                                                    http://iucrr.org/new/cave_diving_fatalities.html

با آغاز فصل صعود قلل پاکستان و پامیر

لیلا اسفندیاری راهی گاشربروم 1و2 شد/تلاش ارشی ها جهت اتمام مسیر ایران در برودپیک

بعد از انجام برنامه های موفقیت آمیز کوهنوردان ایرانی بر روی قلل اورست، مانسلو، لوتسه و کانچن چونگا، این بار کوهنوردان کشورمان با آغاز فصل صعود قلل پاکستان و پامیر بر روی قلل گاشربروم ۱ و ۲ و قله برودپیک تلاش خواهند کرد.

لیلا اسفندیاری راهی گاشربروم 1 و 2 شد/تلاش آرشی ها جهت اتمام مسیر ایران در برودپیک

لیلا اسفندیاری، کوهنورد زن ایرانی که پیش از این نیز در کوه نیوز از برنامه ها و تلاش های ارزنده اش بر روی قلل کی تو و نانگاپاربات اطلاع رسانی شده بود، دیروز جهت تلاش بر روی قلل گاشربروم راهی این منطقه شد. شایان ذکر است، تا این لحظه پایگاه های رسمی همچون وب سایت های مرتبط با کوه و کوهنوردی استان تهران و به خصوص وب سایت باشگاه دماوند هیچ گونه خبری را بر روی صفحه اصلی وب سایت شان مبنی بر آغاز تلاش این کوهنورد درج نکرده اند. شاید سکوت خبری تلاش اسفندیاری را بتوان این گونه معنی کرد که لیلا خواهان تلاشی بدون حاشیه بر روی این قلل است. از سوی دیگر با توجه به اخبار منتشر شده، عظیم قیچی ساز کوهنورد شایسته ی ایرانی نیز که چندی قبل توانست با صعود به قله کانچن چونکا، پنجمین صعود بالای ۸۰۰۰ متری خود را جشن بگیرد، به زودی راهی صعود گاشربروم ۱ و ۲ خواهد شد. تلاش تقریبا همزمان لیلا اسفندیاری و عظیم قیچی ساز بر روی گاشربروم ۱ و ۲ می تواند در جای خود جالب باشد.

اما از ادامه برنامه گشایش مسیر جدید بر روی قله برودپیک به نام «ایران» به نقل از کیومرث بابازاده خبر می رسد که تیم اعزامی باشگاه کوهنوردان آرش تهران، ۳۰ خردادماه ۹۰ راهی منطقه خواهند شد. شایان ذکر است، تیمی متشکل از کوهنوردان کشورمان در سال ۸۸ اقدام به گشایش مسیری نو تا ارتفاع ۷۱۰۰ متری قله برودپیک را کرده بودند. کیومرث بابازاده پیش از این با ارسال خبر مربوط به پذیرفتن مشاوره فنی این برنامه از سوی دنیس اوروبکو اظهار امیدواری کرده بود که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته مسیر گشایش شده بر روی این قله با تلاش کوهنوردان اعزامی کشورمان در برنامه ی پیش روی به اتمام برسد.

منبع:سایت کوه نیوز

گرلیند و مسیر جدید K2

سال گذشته روند تکمیل هشت هزارمتریهای بانوی اتریشی گرلیند کالتنبرونر با حادثه مرگ فردریک اریکسون در K2 متوقف شد ، او تقریبا" برای یکسال در سایت اختصاصی خود چیزی ننوشت و خاموش ماند و حالا لب به سخن گشوده تا شاید با اعلام این خبر که دوباره به سمت سرسخت ترین هشت هزارمتری  روانه خواهد شد ، سومین بانوئی باشد که به جمع باشگاه هشت هزارمتریها می پیوندد.

" سلام دوستان ، از اینکه مدت طولانی است که با شما در ارتباط نیستم عذرخواهی می کنم ، چند ماه گذشته را مشغول آموزش بودم و دو هفته هم در کرواتی کوهنوردی تفریحی داشتم و آنجا بود که فرصت کردم باتریهای کامپیوترم را شارژ کنم و تصمیم به نوشتن گرفتم. بعد از فاجعه سال گذشته مطمئن نبودم که اکسپدیشن بعدی من چه زمانی خواهدبود ونمی دانستم کی به K2 برخواهم گشت و آیا قادر به اینکار خواهم بود، این پرسش برای مدت طولانی ذهنم را مشغول نگه داشته بود و دائما" با رالف همسرم در این مورد گفتگو می کردم او همیشه حرفهایم را گوش می داد اما نمی خواست که به هیچ وجه در تصمیمی که می گیرم دخالتی داشته باشد و بالاخره بعد از این انتظار طولانی تصمیم گرفتم که امسال تابستان به آنجا برگردم، اینبار از جبهه شمالی از سمت کشور چین صعود خواهم کرد ، از مسیری که انتخاب کرده ام هیجان زده هستم ، این مسیر از بالای گردنه  Aghil به ارتفاع 4750 متر می گذرد و بعد به پائین به درون دره دور افتاده و زیبای Skaksgam و بیس کمپ به ارتفاع 3900 متر ادامه خواهد داشت. جمعیت زیادی در این دره  دور افتاده و بی همتا وجود ندارد و آبهای جاری آن نیاز به استفاده از چارپایان برای عبور دارد. هنگامی که سفر خود را در اواسط ژوئن آغاز کنم بیشتر برای شما خواهم نوشت . تامی هنریش از آرژانتین و رالف عضو قطعی اکسپدیشن من خواهند بود و شاید فرصتی باشد تا دوستی ازلهستان به جمع ما بپیوندد و این احتمال وجود دارد که دونفر از دوستان ما از قزاقستان نیز ما راهمراهی کنند، هنوز مطمئن نیستم ، در هرصورت ازاین برنامه هیجان زده هستم ، امیدوارم تابستان خوبی داشته باشید ، از صبوری شما بی نهایت سپاسگزارم" .

 

منبع : http://www.gerlinde-kaltenbrunner.at/en/neuigkeiten

http://parstooo.blogfa.com

گزارش تصویری۳- برنامه گروه در خرداد ماه 90 (کوهنوردی)

برنامه عمومی هئیت برای افتتاح قرارگاه چهل چشمه و صعود به این کوه

تاریخ اجرا:90/3/13


ادامه مطلب ...

گزارش تصویری۲- برنامه گروه در خرداد ماه 90 (کوهنوردی)

برنامه گردنه ته ته اورمانات

تاریخ اجرا:90/3/6


گردنه بلبر

ادامه مطلب ...

گزارش تصویری ۱- برنامه گروه در خرداد ماه 90 (کوهنوردی)

1- برنامه کوه  کوچکه سور اویهنگ

تاریخ اجرا:90/3/20


http://s1.picofile.com/file/6821004024/IMG_051302.jpg

دامنه کوه کوچکه سور

قله کوچک سور

ادامه مطلب ...

غار درویش خاکی:(کردستان-بیجار)

طی برنامه یک روزه غار درویش خاکی مورد بازدید و اکتشاف قرار گرفت که در طول این برنامه 333متر از غار مورد نظر نقشه برداری شد و قسمتی دیگر از غار که نقشه برداری نشد به علت کمبود زمان به برنامه بعدی موکول گردید.

نفرات شرکت کننده:

1-فریدون میرانی             2-ارش قیمتی           3-نبی احمد پناه         4-محمد مهدی پناه

5-بهار زنگی بند              6-یدالله مرادیان          7-شهریار یاری           8-غلام حسین شیخ اسماعیلی   ۹- آرش یاسمن پور


دهانه غار

انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران (شعبه کردستان)

جاذبه های زمین شناسی جهان!!!!

سیاره م مملو از جلوه های بینظیری است که تماشای آنها نفس را در سینه حبث می کند. بغیر از جلوه های طبیعی زنده اطرافمان، هر گوشه و کنار مملو از جوه های بیجان همچون کوهها و دره ها و سایر عوارض زمینشناسی است که گردشگران را به خود جلب می نمایند.
 
1-دره آنتلوپ در آریزونای آمریکا که در اثر سایش سنگها توسط جریان شدید آب بوجود آمده.

بقیه در ادامه مطلب...

ادامه مطلب ...

نقشه برداری غار به کمک تفنگ!






یکی از متخصصین شرکت Acentech در ماساچوست امریکا (David Bowen) موفق به طراحی سیستمی شده است که به کمک امواج صوتی می‌تواند غار یا تونل را با سرعتی بالا نقشه برداری کند.

روش کار این سیستم قابل حمل به این صورت است که دو میکروفن در دهانه غار نصب و سپس در داخل غار با تفنگ، چهار یا پنج بار با فاصله 5 ثانیه شلیک می‌شود، بعد از 15 تا 20 ثانیه نرم افزار نصب شده در لپ تاپ متصل به میکروفنها، نقشه غار را با توجه به بازگشت صدا رسم می‌کند (به شکلی ساده و با درج توضیحات).

روش تحلیل نرم افزار بر اساس صدای بازگشتی از قسمتهای مختلف، نسبت عبور فرکانسهای بالا و پایین از مسیرهای باریک و عریض و برخورد به موانع است.

قرار است این سیستم با توپ پروپان (بجای تفنگ یا ساب) جهت تولید صدای بیشتر آزمایش شود.
منبع:غارهای ایران


تلاش دوباره برای مسیر جدید بر روی برودپیک

تیم باشگاه آرش تهران در اواخر خرداد جهت تلاش مجدد در بازگشایی مسیر نو در برودپیک عازم منطقه می شود.

صمیمانه دست تمام دوستانی که ما را در پی گیری اجرای قسمت دوم برنامه یاری نمودند می فشاریم.

با امید به اصلاح و نگرشی تازه در کوه نوردی کشور سعی داریم نمایندگان شایسته ای از کوه نوردی مستقل و غیر دولتی باشیم.

 

کیومرث بابازاده

 http://www.mountainzone.ir/Assets/news/arashbp0901.jpg

 

با تشکر فراوان از آقای بابازداه برای سرپرستی و حمایت انها و با ارزوی موفقعیت برای برای این تیم بزرگ و این کار خیلی بزرگ و به یاد ماندنی ایرانها

10نکته آموزنده برای صعود به بهترین نوع ممکن

یکی از بهترین روش هایی که به ما کمک میکند تا درجه سختی مسیرهای آنسایت خود را افزایش دهیم، مسافرت های طولانی و سنگنوردی در نقاط جدید است! در اینجا یکی از بهترین سنگنوردان انگلستان 10 نکته را به ما یاد آوری میکند تا صعودهای آنسایت ما بهترین نتیجه را داشته باشند:

 

روی ادامه مطلب کلیک کنید


ادامه مطلب ...

هشدار مجدد انجمن پزشکی کوهستان ایران نسبت به انجام فعالیتهای کوه

هشدار مجدد انجمن پزشکی کوهستان ایران نسبت به انجام فعالیتهای کوهنوردی در شهرهای با آلودگی هوا و گردوخاک:



در ادامه مطلب...