10نکته آموزنده برای صعود به بهترین نوع ممکن

یکی از بهترین روش هایی که به ما کمک میکند تا درجه سختی مسیرهای آنسایت خود را افزایش دهیم، مسافرت های طولانی و سنگنوردی در نقاط جدید است! در اینجا یکی از بهترین سنگنوردان انگلستان 10 نکته را به ما یاد آوری میکند تا صعودهای آنسایت ما بهترین نتیجه را داشته باشند:

 

روی ادامه مطلب کلیک کنید


1- روی مسیرهای طولانی تلاش کنید:

    تا زمانی که استقامت بالایی ندارید بهتر است مسیرهای طولانی را آنسایت کار کنید، اگر میخواهید درجه صعود خود را بالا ببرید. مسیرهای طولانی که استقامتی هستند، معمولا حرکات ساده تر و روان تری را می طلبند; اما مسیرهای کوتاه تر با درجه سختی مشابه، دارای حرکات دشوارتر و پیچیده تری هستند.

کریس شارما در حال صعود آنسایت ۵.۱۴b

هیچ چیز بیش از کراکس های قدرتمند که معمولا در مسیر خوانی دیده نمیشوند، یا بیش از یک شانس برای عبور از آنها  نداریم، نمیتواند روحیه ما را تضعیف کند.

2- از کوییک دراهای سبک و طناب با قطر کم استفاده کنید:

 قرار نیست در یک مسیر آنسایت سقوط های متعددی داشته باشید; پس نیاز به صعود با یک طناب چاق و چله ندارید! ضمنا اگر شما در حال صعود یک مسیر بلند باشید، طناب با قطر کم صرف جویی زیادی در وزن میکند! کوییک دراهایی که دارای تسمه بلند هستند، در بسیاری از مسیرهای بلند یا مسیرهای با ویژگی های خاص کاربرد دارند. پس حتما همراه خود داشته باشید. اگر هم همه کوییک دراهایتان تسمه بلند باشند، دیگر نیازی به اینکه حین صعود آنها را بشمارید یا سهمیه بندی کنید، ندارید.

    

3- مسیر را از پایین ترین قسمت بخوانید:

    هرگز این اشتباه را نکنید که فکر کنید مسیرخوانی فقط برای سنگنوردی سالنی است. این خیلی جالب است که بدانید چه قدر میتوانید از حرکت زدن اطراف مسیر اصلی و تغییر نمای دیدتان یاد بگیرید. مسیر هایی که گیره های آنها پودر خورده است، به اندازه گیره های سالنی دارای اطلاعات از نوع حرکت و گیره ها هستند.

4- قسمت های آغازین مسیر را با کیفیت صعود کنید:

این همیشه وسوسه برانگیز بوده که به نیمه ی اول مسیر هجوم ببریم و با تلاش و صرف انرژی غیر ضروری، به کراکس مسیر برسیم! شما تاثیر این کار را در ابتدا متوجه نمی شوید، اما بعدها مچ شما را میگیرد! شاید اینجا جایی است که بسیاری از مردم اشتباه میکنند!

 

کریس شارما در راک  تریپ petzl

آرامش خود را حفظ کنید، عمیق نفس بکشید، با دست های کشیده طناب را در کارابین بیندازید و تمام تلاش خود را بکنید تا راحت و روان حرکت بزنید... با تمام کارایی!

5- استراحت کردن:

همیشه به دنبال گیره هایی برای لاخ کردن زانو یا گیره هایی برای پاشنه زدن باشید. در مسیرهایی که دارای قندیل ها یا ویژگی های منحصر به فرد هستند، به یاد بیاورید که مکانهای مناسب برای استراحت وجود دارند، اما پنهان اند! حتی ممکن است نیاز شود که وضعیت خود را تغییر دهید. زمانی که در حال استراحت هستید، تک تک عضلات بدن خود را ریلکس کنید و همینطور دست های خود را به آرامی تکان دهید، نه با شدت زور!

روش G-tox را تجربه کنید: قبل از پایین بردن دست خود،  آنرا کمی بالا ببرید و چند ثانیه ای مکث کنید. سپس دست خود را پایین ببرید و به آرامی تکان دهید. تنفس خود را با توجه به میزان لاکتیک اسید ترشحی، تنظیم کنید و تا زمانی که هر دو آنها به میزان پایین و قابل قبولی نرسند، حرکت بعدی را آغاز نکنید!

6- کراکس ها:

هر گاه در حین صعود، احساس کردید که به کراکس رسیدید یا به گیره ای که گرفتن آن دشوار است، سعی کنید کمی بازگردید و استراحت کنید یا حتی تا روی زمین فرود بروید!!!

        بر خلاف تصور شایع و نادرست بسیاری از افراد، این تقلب کردن نیست! آرام باشید و با نظم، نقشه خود را انجام دهید.

اگر استراحت زیر کراکس خوب نباشد و شما هم تخلیه انرژی شده باشید، تنها راه ممکن اینست که هر گیره ای که به دستتان میرسد، بگیرید و امیدوار باشید که شانس شما را یاری خواهد کرد!

این در حالی است که اگر به استراحت بد بازگردید، خسته تر میشوید و امکان ادامه صعود را نخواهید داشت.همیشه به یاد داشته باشید که در صعودهای آنسایتی که در محدوده توانایی شما هستند، فاکتوری به نام شانس هم تاثیر دارد، پس برای گرفتن تصمیمات 50.50 آماده باشید.

موقیعت دیگر این که ممکن است شما در استراحت بد آنقدر خود را خسته کنید که برای حرکت در کراکس، مایوس شوید و فقط به ضربه زدن به گیره بعدی راضی شوید!

اما اگر استراحت قبل از کراکس عالی باشد، حرکت در کراکس مثل بولدرینگ زدن در روی زمین پس از استراحت میشود!!! همزمان با کشیدن عضلات در استراحت، به عقب تکیه دهید تا گیره بالایی را ببینید.

۷- فلاش زدن مسیر

فلاش صعود کردن یک مسیر در حد توان شما باعث ایجاد اعتماد به نفسی میشود که بعد ها بتوانید چنین مسیری را آنسایت صعود کنید. قبل از صعود حداقل ۵ تا ۶ بار مسیر صعود را از پایین تا تاپ بخوانید ( مثل قلق کردن یک مسیر) تا تمام حرکات به ذهنتان سپرده شوند. اما به یاد داشته باشید که ممکن است نیاز شود تا حرکات را در برخی قسمت ها حین صعود تغییر دهید.

۸- تاکتیک های مربوط به بالا بردن درجه آنسایت 

اگر می خواهید مسیر خاصی را آنسایت صعود کنید باید قبل از آن تعدادی مسیر با درجه های نزدیک به آنرا آنسایت صعود کنید تا تجربه کافی داشته باشید: مثلا اگر قصد دارید تا مسیری با درجه ی ۶c را آنسایت صعود کنید باید قبل از آن  ۱۵ مسیر با درجه ۶a+  و ۱۰ مسیر با درجه ۶b  و ۵ مسیر با درجه 6b+ را آنسایت صعود کنید! اگر این کار را نکنید، نه تجربه کافی را برای رویارویی با مسیر مورد نظر خواهید داشت و نه اعتماد به نفس لازم را برای پیروز شدن در خود می یابید.

 آنسایت صعود کردن مسیرهایی که از حد توانایی شما بیشتر اند به اندازه ی فلش زدن مسیرهای در حد توانایی شما ارزش دارد. مثلا اگر قصد صعود  7a را دارید 7a+ را هم آنسایت صعود کنید! این باعث میشود که مسیر مورد نظر شما هنگام صعود آسانتر به نظر برسد( هم از نظر فیزیکی هم از نظر روانی)! البته اطمینان حاصل کنید که پس از این صعود و  قبل از صعود اصلی، استراحت میکنید.

۹- برای شکست آماده باشید!

عامل شکست همیشه به عنوان امری اجتناب ناپذیر در سنگنوردی وجود دارد. در ابتدا شما باید انتظار این را داشته باشید که از ۱۰ مسیر سقوط کنید تا در نهایت در یک صعود به پیروزی برسید! اگر دایما عصبی باشید یا کج خلقی کنید استرس چند مسیر صعود نشده شما را از هدف نهایی صعود باز خواهد داشت.

     راه حل این است که از پروسه لذت ببرید و روی نتیجه متمرکز نشوید. به هر حرکت و هر مسیر عشق بورزید و سنگنوردی خود را با کسب تجربه رونق بخشید! اگر سقوط کردید از خود علت را بپرسید و این تجربه را برای مسیر بعدی ذخیره کنید!

حتی میتوانید پیشرفت های خود را ثبت کنید و عوامل بازدارنده ی شما را از پیروزی شناسایی و یادداشت کنید. همه ی توان خود را برای این سفر بکار نگیرید و بدانید همیشه سفرهای بعدی هم در راه هستند...

 ۱۰- آرامش خود را حفظ کنید و مثبت اندیش باشید!

    صعودهای آنسایت در حد توانایی یک سنگنورد میتواند فعالیتی کاملا استرس زا باشد. من بعضی وقتها از خودم میپرسم که چرا ما وقت باارزش تعطیلات را با انجام این کار سپری میکنیم؟!!

سعی کنید خونسرد بمانید، البته گفتن این جمله راحت تر از انجام آنست! بر روی فاکتورهای قسمت قبل متمرکز شوید و بیاد داشته باشید که قرار است لذت ببرید. مهمتر از همه، شما باید به خود اعتماد داشته باشید! وقتی سنگنوردی به نام  Patxi Usobiaga سی و هشت مسیر با درجه 8b و بالاتر را صعود کرده و همین طور سه مسیر با درجه 8c+ ،آیا او قادر نیست مسیری با درجه ۷a را صعود کند؟

Patxi Usobiaga در حال صعود مسیر

یک نصیحت خوب اینکه همیشه ریلکس بمانید، جدای از اینکه گاهی نیاز دارید بجنگید!

وقتی جدال شروع میشه، به یاد داشته باشید ممکنه گیره بعدی شما رو به انتهای مسیر برسونه!

ترجمه و ویرایش: پویا علیخانی


منبع:انجمن کوهنوردان مهاباد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد